Nyheter

   Tycker inte ni som jag att media har lite skev fokusering? Denna dagen har huvudnyheten varit i många av de medier man har att tillgå på nätet varit att våran tids pop-kung, Michael Jackson, har dött. Knappt hinner man rapportera om att han har dött för att sätta tänderna i den ännu större köttbiten; pengarna. Finns det några pengar? Vem ska få pengarna? Hur mycket skulder fanns det? Kändisar runt om i världen ska kommentera denna tragedi; världen har tydligen varit med om en utav de största förlusterna inom manna minne... BISARRT!
Och nu tänker jag inte ens på att han flertalet gånger blivit anklagad för pedofili, han blev ju aldrig fälld men jag skulle ju inte låtit honom passa mitt barn... Nej utan jag tänker främst på att det är detta som toppar dagens nyheter, inte att en man misstänkt för flertalet våldtäkter både i Sverige och utomlands är så illa bevakad att han kan rymma vid någon domstolsförhandling eller att en kvinna står åtalad för att ha våldtagit en annan kvinna. Nej för att nå dessa nyheter måste man scrolla... och scrolla. Visst, vi tröttnar väl på all rapportering om våld, mord och våldtäkter... man blir nästan immun, det hör till vardagen att ungdomsgäng hoppar på en pojkes huvud tills det spricker och livet sipprar ut eller att barn spärras in i källare för att utnyttjas som sexslav åt sin sadistiske far. Allt detdär är vardagsmat. Men att någon som det nästan dagligen skrivits om i tabloiderna runt om i världen i över 30 år dör då vet man att läsare kommer flockas till tidningarna likt hyenor till ett kadaver.
Men visst, då kan man ju argumentera att det är vi läsare och inte tidningen som bestämmer vad som skrivs i tidningarna... vi köper bara det vi vill läsa. ( Det argumentet vet man ju håller inte, men det är en helt annan historia )

Nåja, jag ska ju vara glad att det nu ikväll inte är MJ´s död eller kvarlåtenskaperna som toppar nyheterna utan hur det minut för minut går för det svenska fotbollslaget i U21 EM...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback