Filmkväll

   Ikväll har jag sett två riktigt bra filmer, båda baserade på verkliga händelser. Det är alltid lite starkare när man vet om att det man ser faktiskt också har hänt.
 Den första filmen jag såg var The Duchess, en film som utspelar sig på 1700-talet i England. Jag ska inte berätta något om filmen men visst vet man att en kvinnas ställning på den tiden var väldigt utsatt. Jag kan ju erkänna att jag som kvinna blir riktigt jäkla frustrerad och irriterad, det går inte att föreställa sig situationen men på något viss känner man sig kränkt bara genom att titta på det. Ett riktigt bra kostymdrama är det iaf!



Den andra filmen som jag såg var Changeling, en film som verkligen är värd pengarna. Jag snyftade mig igenom stora delar av filmen. Huvudrollen spelas av Angelina Jolie och hon gör det riktigt förbannat bra ( och jag är inget större Angelina Jolie fan, hon har endel riktigt usla filmer bakom sig ) och storyn är även här en sann historia, en historia om sorg, förtvivlan, hopp, hjälplöshet, grymhet. I en intervju så uttryckte sig Clint Eastwood ( regissör ) såhär; - Changeling handlar om en av dessa sanna historier som vida överstiger fiktionen.
  Även här blir man som kvinna irriterad och förbannad över hur hjälplös man som kvinna har varit genom historien, en historia styrd av män...
 Men en riktigt riktigt bra film, gå och se den!



 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback