Mammas scones

 Den bästa frukosten någonsin är min mammas scones, det vattnas i munnen bara jag tänker på dem... Det finns inget nyttigt med dem, ingen fågelmat nära dem, inget tuggmotstånd någonstans, det bara smälter i munnen; power to the vita mjölet!
 Ja, jag är bara avundsjuk på alla som tycker om mörkt bröd med stora barkbitar i så därför gör jag mig rolig på er bekostnad...

Men ja iaf så lägger jag ut receptet här, så baka och njut för fan!



  • 4,5 dl mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 1/2 dl socker
  • 50 gr margarin eller olja
  • 2 dl mjölk
 Blanda alla torra ingredienser först, smula ner det kalla margarinet eller häll i den kalla oljan. Tillslut häll i mjölken och knåpa ihop degen, man måste smälla i lite extra mjöl men degen ska vara lite klibbig när den är färdig.
 Dela degen i två delar platta ut i "runingar" ca1 cm tjocka och gör ett kors, inte genom hela kakan, i dem som gör så att man kan bryta brödet i fyra delar när det är färdig gräddat.
 In i ugnen, 250 grader i 12-15 minuter.

Kommentarer
Postat av: elin

aaaa, d var allt ett tag sen jag smaskade på sådana. får nog bli en sconesfrulle i helgen :)

2008-09-15 @ 16:27:46
URL: http://twiistedme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback