Vägledning

 Idag har jag varit och fått lite vägledning, jag hoppas att man aldrig anses vara för gammal för att få det för då vette fan vad jag ska ta mig till, känns som att det behövs lite då och då. Min vägledning fick jag så klart hos syon på Vuxenutbildning och jag har bestämt mig för att jag ska satsa på att bli socionom och det som varit mest avgörande är att det är en bred bas att utgå ifrån och jobbmöjligheterna är många och stora. Det svåra är ju såklart att veta om man passar för yrket men det känns ju som att jag får reda på det först efteråt. Just nu så saknar jag 300 p för att kunna få ett slutbetyg så det är det som jag satsar på att fixa ( har läst in 300 p också ), ska läsa HiB ( som jag började på för ett tag sedan ), Eng C och en kurs som heter Människan socialt och kulturellt som nog kan vara en kurs som är relevant för vidare studier sen.
 Ett tag funderade jag på att använda mig av 25:4 regeln, den är slopad nu men om man uppfyllt kraven innan juli 2008 så kan man komma in på den fram till 2011. Regeln går ut på att man får tillgodogöra sig sin arbetslivserfarenhet istället för att titta på betygen. Man ska ha fyllt 25 år och jobbat minst halvtid i 4 år och man får tillgodogöra sig föräldraledighet men man måste göra högskoleprovet för det är då på de poängen som man blir antagen. Men syon och jag kom fram till att jag har så få poäng kvar att läsa in att det vore dumt att inte göra det, utifall att jag vill läsa efter 2011. ( tro mig det fanns mer som spelade roll men det är så jäkla rörigt att gå igenom alla regler för betyg osv.. )
 
Jag har förstått att socionom är ett yrke som kan vara ganska så påfrestande psykiskt och att det inte är många som jobbar med detta en längre tid men om det är så så tänker jag ju tillbaka till detdär med att det är en bred utbildning och att man säkert kan lotsas vidare om man nu vill det.

 En sak som är jäkligt jobbigt är ju att utbildningen inte kommer finnas i min närhet när det är aktuellt för mig att läsa utan närmast kommer vara Göteborg och ja när man nu bor i Stockholm med närheten till allt då känns det aningens störigt. Det kommer att kosta både tid och pengar att studera 10 mil därifrån man bor, men det går och som tur är så är endel självstudier iaf. OCH jag får skylla mig själv som inte pluggat innan.......

 Tro mig jag kommer att återkomma till det här förbannade ämnet många gånger och ni kommer tröttna på det men detta är något som vandrar i mina tankar konstant och ger mig enormt med huvudbry.

Kommentarer
Postat av: Antonia

Jag avslutade kursen människan socialt och kulturellt 100 p. i våras. Den är faktiskt väldigt intressant. Så, bra val :)

2008-10-13 @ 16:33:14
URL: http://stainless.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback