Modet som inte svek

 Jag såg en dokumentär på SVT2 ikväll om 4 människor som som barn och jude levde i Frankrike under andra världskriget. De hade alla mist sina föräldrar men själva räddats med hjälp av sina medmänniskors heroiska insatser; en utav kvinnorna var 6 år när den franska polisen, styrd av tyskarna, sparkade in dörren till hennes föräldrahem och bad hennes föräldrar packa varsin väska för att de alla skulle följa med dem. Då kommer grannfrun som högt frågar vad hennes dotter gör där och sliter tag i flickan och tar in henne till sig i sin lägenhet, polisen kom inte efter och letade efter flickan, detta räddade hennes liv.
 Dessa 4 personer överlevde som barn tack vare att andra människor vågade riskera sina egna liv för att rädda andra, blev de påkommna med att gömma judar så avrättades man eller skickades till koncentrationslägerna, vilket i slutändan innebar samma sak.
 Det fanns ett helt samhälle, kommer inte ihåg vad det hette, där man hjälptes åt att gömma judar, man uppskattat att byn räddade mellan 3000 - 5000 judar från nazisterna.

 Herregud herregud herregud vilka underbara människor det funnits/finns i vår värld, vilket mod de visade, man hoppas att man själv skulle besitta samma egenskaper men jag undrar det, jag undrar det....

Dokumentären heter Barnen som undkom nazisterna, ni borde se den, den var riktigt bra och jag är så dålig på att återberätta sånt här så jag kan inte göra den rättvisa.


Kommentarer
Postat av: Marlen

Du återberättade i alla fall så pass bra att jag blev jättesugen att se den! ;)

Tror du att den kommer i repris?

Jag önskar dig lycka till med dina studieval. Man kan aldrig någonsin veta om man väljer rätt. Man måste prova och se. Jag tycker att du gör alldeles rätt som satsar. Du är modig, intelligent och duktig! Kram StorKusinen

2008-10-14 @ 20:46:08
URL: http://wwwfrokenolssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback