Rusningstrafiken

 När jag sitter på bussen hem från jobbet på morgonen så är klockan strax efter åtta och den värsta rusningstrafiken är igång. Bussen är smokad med människor som invaderar varandras personliga svär och allt känns allmänt obekvämt, inte alltför sällan så står jag över tåg i tunnelbanan för att de är så jäkla fullpackade med människor, hade jag haft en tid att passa hade det ju varit en annan femma..
 Man lär sig snabbt att i rulltrappan håller man till höger om man står still och inte vill bli nedsprungen av de som vill fram och förbi, en oskriven regel som följs av alla utom utbölingar och fyllon.
 Så visst det kan vara obekvämt att åka kommunalt och ibland omständigt, det tar längre tid än man tror ibland, men trots detta kan jag inte förstå varför det är så förbaskat många som tar bilen till jobbet. Stockholm har ju lätt Sveriges absolut bästa kommunikationer, lätt! Och visst man kan störa sig på att priset på månadskortet har höjts lite väl mycket de senaste åren, men va fan, man kan åka hur mycket man vill och en bra bit ut från stan för 690 kronor ( 1380 för en familj ) per månad. Är inte detta bättre än en bensinräkning på 2000 - 3000 kronor varje månad?!
 I nästan alla bilarna, de flesta är ju en stor combi dessutom, så är det också bara en person; chauffören, man kan alltså inte samåka ens.
Visst det finns de som absolut måste köra bilen till jobbet, men de är extremt sällsynta, och en bra ursäkt är ju knappast att det är smidigare.
 Bor man på landsbygden, vilket ju är allt utanför sthlm om man frågar en stockholmare, så är det en helt annan sak, möjligheterna är inte lika stora, men jag menar Stockholm där bussar och tunnelbana går med 10 min mellanrum, pendeln med en kvarts mellanrum ( halvtimme på helgen ).

 Jag tycker bara att det är för jävla dåligt helt enkelt, att man är så naiv och korkad att man inte tänker på miljön. Men världen är full av människor som skiter i det och tror att det inte kommer att bita dem eller deras barn i röven en vacker dag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback