Allting är inte gott vid slutet

   Jag är lite kluven, läste precis en artikel på Aftonbladet om en äldre kvinna som legat död i vad de tror upp till 6 veckor i sin lägenhet. Kvinnan bodde i ett servicehus, allt detta framkom väldigt tidigt i artikeln, folk är förfärade, sånt här får bara inte ske, ännu en gång har äldrevården brustit. Lite längre ner i artikeln framgår det sedan att kvinnan frånsagt sig all hjälp från personalen i servicehuset och vill heller inte ha någon hemhjälp. Vad ska man då göra?
 Jag tycker inte att detta ska kasta någon skugga på äldrevården ( i många andra fall, så jo absolut vår äldrevård är undermålig på många olika sätt ) i detta fallet, kvinnan hade ju själv bestämt att hon inte vill ha någon hjälp eller tillsyn då måste man respektera detta, man måste förstå att inte alla vill ha utomstående i sitt hem titt som tätt, att andra invaderar sin personlig space. Det är ändå en vuxen människa som själv måste få bestämma hur hon ville leva sitt liv, vi kan ju inte omyndigförklara äldre och anse oss veta bättre ur de ska leva sitt liv...
 Det jag tycker är sorgligt är ju att hon inte verkar ha haft någon i sin närhet, någon släkting eller vän, ingen som tyckt det varit konstigt att hon inte svarat i telefonen eller inte öppnat dörren när de kommit för att hälsa på. Så jag tycker visst det är sorgligt, men jag vet inte om jag kan dela tidningens vinkling eller om det är den som är relevant. ( men självklart finns det säkert fler fakta än de som fanns med i artikeln, men om jag bara utgår från den... )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback