Ska det vara så förbaskat svårt?

 Har nästan precis gått upp, äter frukost och tittar på Oprah. Idag handlar programmet om de hemska "valp-fabrikerna" som finns runt om i hela USA. Hundarna lever i små burar stapplade på varandra ( ni vet, de har det lika illa som höns har det ), vissa bodde i små ekorrhjul, ägaren sa att det va humanare för då kunde hundarna röra på sig. Endel av hundarna var inomhus andra utomhus. Ingen utav dem lämnade sina burar så länge de levde utan här förvaras de för att föda kull efter kull av valpar i 7-9 år. Hundarna har inget namn, de är bara en vara.
 Det verkar inte finnas några regler mot detta i USA utan man får göra med hundar som man får göra med boskap, ungefär som man vill... Att jag drar en parallell med lantbruksdjur betyder inte att jag tycker att boskap borde behandlas så passa illa som de ofta gör, tvärtom det är just för att det är så illa som det som jag drar parallellen.
 Folks okunskap eller vilja att inte se hur illa djur faktiskt har det får mig att må illa. Vissa säger; det finns ju så många människor som lever i misär så varför bry sig om ett djur. Men är det verkligen så vi vill tänka?

  Varför köper inte alla ekologiskt eller krav märkt?
Det är dyrare. Jo det är det ibland mycket dyrare men ibland skiljer det bara några kronor. Om man inte har råd med de mest dyra varorna, som kött och fågel, köp det lilla ni kan i ekologiskt; mjölk, ägg, pålägg mm.
 Djur som lever på ekologiska eller krav-märkta gårdar har det mycket mycket bättre än de som lever på "vanliga" gårdar. Mer utevistelse, helt andra stallförhållande där de lever ett friare och ett så naturligt liv som möjligt. I krav/ ekologisk uppfödning ska de naturliga beteendena och instinkterna bejakas. Det är en hel artikel att beskriva hur stora skillnaderna är, men tänk med hjärtat och ta reda på det så tror jag att ni förstår vad jag menar.

 Och om ni ska skaffa ett husdjur, varför inte ta ett som blivit omhändertaget efter vanvård och misskötsel... Ge hunden, katten, kaninen en chans att leva det liv den var menad att leva, inte det helvete en människa tvingat han/ henne att leva...

Kommentarer
Postat av: elin

jag såg oxå det avsnittet. fattar inte heller hur fan människor tänker..

2008-08-25 @ 18:11:41
URL: http://twiistedme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback